Ulica Olsztyńska zostanie przebudowana. Umowa z wykonawcą coraz bliżej
Jeszcze w październiku dojdzie do podpisania umowy pomiędzy Miejskim Zarządem Dróg w Toruniu a konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania S.A. To przełomowy krok, po którym wykonawca przejdzie do działania.
Ulica Olsztyńska to fragment drogi krajowej numer 15 i ważna trasa łącząca Toruń z m.in. Golubiem-Dobrzyniem oraz Kowalewem Pomorskim. Według badań, w ciągu doby na odcinku od ul. Czekoladowej do torów kolejowych przemieszcza się około 23 tysiące pojazdów. Z kolei na fragmencie od torów kolejowych do granic miasta jest to 19 tysięcy pojazdów.
18 sierpnia komisja przetargowa dokonała wyboru wykonawcy. Za najkorzystniejszą uznano ofertę firmy Balzola sp. z o.o., która w konsorcjum z hiszpańskim partnerem, zaoferowała realizację zadania za prawie 103 mln złotych. Przypomnijmy, że najdroższa oferta wynosiła 132 miliony złotych. Wstępne szacunki mówiły o tym, że inwestycja pochłonie ok. 145 milionów złotych.
Zgodnie z prawem jedna z zainteresowanych inwestycją firm, a więc Trakcja S.A. złożyła odwołanie do Krajowej Izba Odwoławczej, która 9 października miała rozpoznać sprawę. Do rozprawy nie doszło. W stanowisku procesowym skierowanym do Krajowej Izby Odwoławczej, Miejski Zarząd Dróg w Toruniu wskazał na szereg argumentów i dowodów, które potwierdzały zgodność z prawem wszystkich czynności podjętych w toku postępowania przetargowego. Stanowisko wskazujące na prawidłowość działań Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu złożyło także konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania S.A.
Po zapoznaniu się z argumentacją Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu, 8 października, Trakcja S.A. wycofała swoje odwołanie wniesione do Krajowej Izby Odwoławczej, uznając tym samym, że Miejski Zarząd Dróg nie popełnił żadnych nieprawidłowości w toku postępowania przetargowego.
- Sukcesem Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu jest to, że argumentacja merytoryczna przedstawiona w toku postępowania odwoławczego była tak silna, że kwestionujący działania Zamawiającego wykonawca zdecydował się wycofać odwołanie jeszcze przed rozprawą. W toku postępowania odwoławczego Miejski Zarząd Dróg w Toruniu wspierał prof. UMK dr hab. Paweł Nowicki, radca prawny specjalizujący się w prawie zamówień publicznych - mówi Paweł Gulewski.
Oznacza to, że jeszcze w październiku dojdzie do podpisania umowy z konsorcjum Balzola Polska Sp. z o.o. i Lantania S.A. - Inwestycja będzie realizowana w formule optymalizuj i buduj. W praktyce oznacza to, że w pierwszych miesiącach od podpisania umowy wykonawca zaktualizuje projekt wykonawczy, aby go realizować - wyjaśnia Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.
Warto podkreślić, że Gmina Miasta Toruń pozyskała ponad 53 mln zł z rezerwy budżetowej i 51,4 mln zł pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego. Atutem tego rozwiązania jest możliwość umorzenia 5% pożyczonej kwoty oraz oprocentowanie na poziomie 0%.
Wykonawca będzie miał 30 miesięcy na zrealizowanie inwestycji.