Rusza IV edycja programu edukacyjnego „Ogrzewanie w pudełku” PGE Polskiej Grupy Energetycznej i Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

2025-10-28
Rusza IV edycja programu edukacyjnego „Ogrzewanie w pudełku” PGE Polskiej Grupy Energetycznej i Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Rusza IV edycja programu edukacyjnego „Ogrzewanie w pudełku” PGE Polskiej Grupy Energetycznej i Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Kategoria:   kategoria 1

Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu wspólnie z partnerem PGE Polską Grupą Energetyczną rozpoczynają zapisy do czwartej już edycji projektu „Ogrzewanie w pudełku”. Zajęcia dla uczniów są bezpłatne. Celem programu jest popularyzacja wśród młodzieży szkolnej wiedzy z zakresu produkcji, użytkowania i oszczędzania ciepła, jak również zainteresowanie młodych ludzi zjawiskami fizycznymi i naukami ścisłymi. Pierwsze zajęcia odbędą się 27 października 2025, a można się na nie zapisywać za pośrednictwem specjalnego formularza. W dotychczasowych edycjach programu wzięło udział ponad 4 tysiące uczniów ze szkół podstawowych i średnich z całej Polski.

Z każdą kolejną edycją program „Ogrzewanie w pudełku” rozszerza się o nowe grupy wiekowe. Obecnie mogą w nim uczestniczyć wszyscy uczniowie szkół podstawowych. Oprócz tego do 1000 zwiększyła się pula miejsc dostępnych dla uczestników zajęć stacjonarnych i online. IV edycja to również nowe doświadczenia i prowadzący zajęcia, dlatego mogą w niej uczestniczyć te same szkoły i klasy, które brały udział w programie w poprzednim roku szkolnym.

- Projekt „Ogrzewanie w pudełku” realizowany wspólnie z PGE Polską Grupą Energetyczną każdego roku cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, zarówno wśród szkół z naszego województwa, jak również z Polski. Dzięki udziałowi w warsztatach uczestnicy i uczestniczki mogą poszerzyć wiedzę poświęconą energii termicznej, przeprowadzić doświadczenia związane m.in. z drogami „ucieczki ciepła”, takimi jak konwekcja, przewodnictwo czy promieniowanie. Uczniowie dowiedzą się również, jak zapobiegać stratom ciepła, jak użytkować ciepło, by go nie tracić, także w trosce o środowisko. Jesteśmy w przededniu czwartej edycji programu i zachęcamy do udziałumówi Dyrektor CNMW, Monika Wiśniewska.

- Z satysfakcją wspieramy kolejną edycję programu „Ogrzewanie w pudełku”, który w nowoczesny i angażujący sposób przybliża młodzieży zagadnienia związane z energią cieplną, jej oszczędzaniem oraz odnawialnymi źródłami energii. Wierzymy, że zrozumienie tych procesów już na etapie edukacji szkolnej to nie tylko fundament odpowiedzialnego obywatelstwa, ale także klucz do budowania przyszłości energetycznej Polski. Młodzi ludzie, którzy dziś uczą się, jak mądrze gospodarować energią, jutro będą decydować o kierunkach rozwoju naszego kraju twierdzi Justyna Moritz, dyrektor Departamentu Marketingu i Reklamy w PGE Polskiej Grupie Energetycznej.

W wersji stacjonarnej czwartej odsłony projektu będą realizowane co najmniej 60-minutowe warsztaty (w wybrane poniedziałki, w pracowni fizycznej CNMW) dla uczniów wszystkich poziomów nauczania szkół podstawowych i ponadpodstawowych w zakresie wytwarzania ciepła i jego oszczędzania (min. 20 osób). Na zajęciach przyjrzymy się m.in. zagadnieniom związanym z odnawialnymi źródłami energii (OZE). Dla najmłodszych (klasy 1-6 szkół podstawowych) dedykujemy warsztaty “Strażnicy ciepła”, a nieco starszych (klasy 6-8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych) warsztaty “Energetyczne zagrania małe i duże”. W przypadku zajęć skierowanych do najmłodszych (kl. 1-6 SP) zostaną wykorzystane materiały edukacyjne PGE dotyczące projektu „Przygody Kota Ciepłosława” (scenariusze lekcji oraz filmy edukacyjne).

Dla uczniów zajęć online (dla klas 1-6 SP) zostały przygotowane specjalne zestawy edukacyjne – pudełka (stąd nazwa programu), zawierające materiały do samodzielnego wykonania na lekcjach doświadczeń i eksperymentów związanych z ciepłem. Uczestnicy zajęć znajdą w nich również materiały informacyjne dotyczące oszczędzania ciepła, w tym link do wideo z udziałem edukatora CNMW, który poprowadzi warsztaty online. Terminy zajęć stacjonarnych, jak i wysyłki zestawów edukacyjnych będą ustalane indywidualnie, po dokonaniu zgłoszenia.

W przypadku zajęć z wykorzystaniem zestawów edukacyjnych prosimy uczestników programu o wykonanie dokumentacji fotograficznej oraz zamieszczenie informacji o realizowanych działaniach w mediach społecznościowych i stronie internetowej szkoły biorącej udział w projekcie.

OPIS WARSZTATÓW

Strażnicy ciepła (stacjonarnie SP 1-6)

Podczas zajęć uczniowie będą mogli w przystępny sposób poznać zjawiska związane z ciepłem oraz jego przesyłaniem. Zdobędą wiedzę na temat temperatury, przewodników czy izolatorów. Razem z kotem Ciepłosławem dowiedzą się, jak utrzymać prawidłową temperaturę ciała oraz jak oszczędzać energię cieplną w domu. Jednym z tematów, który poruszymy będą również najnowsze i najbardziej ekologiczne rozwiązania pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł.

Podczas warsztatów uczniowie wykonają liczne zadania i eksperymenty naukowe.

Przedstawione materiały będą zawierały informacje dotyczące projektu edukacyjnego PGE  „Przygody Kota Ciepłosława”.

Podstawa programowa:

Wykonywanie eksperymentów i doświadczeń, formułowanie wniosków i spostrzeżeń, stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas obserwacji i doświadczeń przyrodniczych, przedstawianie nazwy przyrządów stosowanych w poznawaniu przyrody, określają ich przeznaczenie. Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki. Wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej. Kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin nauk przyrodniczych. Praca w zespole i społeczna aktywność. Uczeń wykorzystuje nabyte umiejętności do rozwiązywania problemów i eksploracji świata, dbając o własny rozwój i tworząc indywidualne strategie uczenia się.

Energetyczne zagrania małe i duże (6-8 SP oraz szkoły ponadpodstawowe)

Uczestnicy podczas zajęć zapoznają się z zagadnieniem temperatury i energii, sposobami jej pozyskiwania oraz prawami związanymi z jej przesyłaniem. Poznają sposób funkcjonowania różnych typów elektrowni. Dowiedzą się, czym jest energia odnawialna i nieodnawialna. Poznają typy promieniowania.

Uczniowie przeprowadzą eksperymenty nawiązujące do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych. Do badań wykorzystają zestawy edukacyjne oraz odpowiednie przyrządy pomiarowe.

Podstawa programowa:

Przeprowadzenie obliczeń i zapis wyniku zgodnie z zasadami zaokrąglania; wskazanie, że energię układu (energię wewnętrzną) można zmienić, wykonując nad nim pracę lub przekazując energię w postaci ciepła; zapis i analiza wyników oraz dostrzeganie zależności; posługuje się skalami temperatur (Celsjusza, Kelvina); opisuje zjawisko przewodnictwa cieplnego; rozróżnia materiały o różnym przewodnictwie.